Museum Brandhorst

Dark Pop

Andy Warhol, Bruce Nauman, Robert Gober, Sigmar Polke, Louise Lawler et al.

UNTIL 18 OCTOBER 2015

Museum Brandhorst | Kunstareal München

Parallel to the exhibition ‘Yes!Yes!Yes! Warholmania in Munich’, the collection display ‘Dark Pop’, on show on the entrance level of the Museum Brandhorst, marks Andy Warhol’s pivotal position in the history of Pop Art and Neo-Pop.
Ever since Pop Art, a dark undertone has lurked beneath the apparently warm and cuddly embrace of the world of consumerism. Andy Warhol's depictions of glamorous celebrities and glossy consumer fetishes are interspersed by symbols of death, images of violence, a craving for sensationalism, and societal conflicts - with the cynicism of our allegedly enlightened pragmatism seemingly reflected back at us in the smooth surfaces of his pictures. Since the 1960s, countless other artists have also probed the dark side of modern everyday culture, such as Sigmar Polke and his sarcastic commentary on the ideals of the French Revolution - 'liberté, egalité, fraternité', Bruce Nauman with his cat corpse strung up to symbolize the equally cold and brachial treatment of animals by industrial means, Damien Hirst and his medicine cabinet filled with pain relievers and antidepressants presented as a modern-day shrine, and, most recently, Robert Gober and his nightmarish creations of defunct sinks and hair-matted candles that serve as disturbing imitations of our familiar everyday world.
United under the title 'Dark Pop' are highlights from the Brandhorst Collection on show in a thematically arranged presentation on the ground floor of the museum. The display is enriched by two important new acquisitions of works by Louise Lawler.

"Das Poetische und das Vulgäre stehen jetzt hautnah nebeneinander. Historisch verzwirbelte, feinsinnige Malereien zum Beispiel neben übergroßen Fäkalien. Die plakative Pop Art dagegen offenbart nun sehr deutlich ihre düsteren Seiten. Das ist die Ambivalenz der Dinge (und der Kunst), die Achim Hochdörfer liebt. Das sind auch die Kontraste, die der neue Direktor im Münchner Museum Brandhorst inszeniert. Alte und bisher nicht gezeigte Spitzenkunst machen das Haus zu einem neuen Dauerbrenner."
Münchner Merkur Online vom 17. Mai 2014, Freia Oliv

"Ginge es hier um einen Comic, man müsste die Sprechblasen füllen mit schönen onomatopoetischen Wortgebilden wie 'Boom', 'Peng!', 'Splash', 'Krawumm!', 'Wuiiiiii', 'Zrrrrrach!' Wie ein Orkan ist der neue Leiter des Museums Brandhorst, Achim Hochdörfer, wenige Monate nach seinem Amtsantritt durch die gerade fünf Jahre alte Institution gefegt und hat die Säulenheiligen Cy Twombly und Andy Warhol von ihren Sockeln geholt. Nicht um sie zu verstoßen, sondern um sie zusammen mit anderen Künstlern erfrischend anders zu präsentieren. So wünscht man sich neue Köpfe an den Spitzen der Institutionen! Dass sie mutig sind in ihren Entscheidungen und das konservative München kräftig aufmischen. Dass sie vor allem das Publikum zu neuen Sichtweisen führen."
Süddeutsche Zeitung vom 17. Mai 2014, Evelyn Vogel